Tweede dag Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Yolanda - WaarBenJij.nu Tweede dag Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Yolanda - WaarBenJij.nu

Tweede dag Phnom Penh

Blijf op de hoogte en volg Yolanda

02 November 2012 | Cambodja, Phnom-Penh


En daar zit ik dan weer bij het zwembad. Dit keer met een verse jus d'orange... Ik heb goed geslapen al heb ik ook twee uur wakker gelegen. Ik ben pas om half elf gaan ontbijten. Daarna heb ik meteen bij het hotel een tuktuk gepakt naar het museum. Ik had misschien even moeten zeggen naar welk museum. Het leek me al dat m'n chauffeur de 'verkeerde' kant op reed. Tja, en daar stond ik dan bij het Nationaal Museum... Meteen weer terug gelopen naar m'n chauffeur en toen op naar het genocidemuseum, Tuol Sleng, S-21. Het was daar hartstikke druk met toeristen! Vroeger was dit een middelbare school. Totdat het regime van Pol Pot er een gevangenis van maakte. Een geheime, want niemand mocht er van weten. De meest uiteenlopende mensen kwamen hier terecht: van kleine kinderen tot oude mensen, van 'geleerde' mensen tot mensen die voor Pol Pot werkten en hij niet meer vertrouwde. In gebouw A hadden ze niets meer dan een ijzeren bedstee en een pot waarin ze hun behoeften moesten doen. En dan lag je daar geketend. Te wachten tot je werd verhoord - lees gemarteld - en je zaken bekende waarvan je geen weet had... De meest gruwelijke martelmethoden werden toegepast. En als je dan uiteindelijk had bekend, werd je afgevoerd en zagen je mede-gedetineerden je niet meer terug. Naar schatting lieten hier 13.000 mensen het leven. In het tweede gebouw, gebouw B, waren op de begane grond cellen gebouwd van steen. De afmetingen kleiner dan klein: 0,8 x 2 meter. Op de eerste etage waren houten cellen en op de tweede verdieping lagen vele mensen naast elkaar op de grond, uiteraard aan elkaar vastgeketend. Bij gebouw C hadden ze het prikkeldraad laten zitten zoals het van 1975-1979 was: voor het hele gebouw langs zodat niemand van de 'balkons' kon springen om zo zelfmoord te plegen. De Khmer Rouge was administratief sterk: iedere gevangene kreeg een nummer en werd op de foto gezet. Wie 'vertrok', werd ook netjes gedocumenteerd. Het museum bestaat uit vele foto's van de mensen die hier gevangen zaten. De emoties op de gezichten zijn verschrikkelijk om te zien. Eten kreeg men hier amper en velen stierven dan ook de hongerdood. De sfeer is hier om te snijden. Iedereen loopt zwaar onder de indruk en stil in de rondte. Hier en daar zie je mensen tranen wegpinken. Ik probeer er maar niet té veel over na te denken, dat doe ik later wel.

Met een Sprite in de hand stap ik weer in de tuktuk om naar de Killing Fields te gaan. Het is een flink eind buiten de stad en we doen er uiteindelijk ruim een half uur over om er te komen. Ik snap nu waarom velen met mondkapjes en zonnebrillen rijden: wat een stof! Ook hier is het druk en staan er flink wat toeristenbussen. Ik besluit een audiotour te nemen, in het Nederlands! Het eerste wat meteen opvalt, is een hoge Boeddhistische stupa. In 17 lagen zijn allemaal schedels opgeslagen van de meesten die hier zijn geëxecuteerd. Daarna was er geen plek meer... De tour is zeer indrukwekkend en gedetailleerd. 's Nachts werden de gevangenen hierheen gebracht vanuit de gevangenissen. Dit onder het mom van 'een nieuw huis'. De lijsten werden gecontroleerd om er zeker van te zijn dat er ondanks de strenge beveiliging niemand onderweg was ontsnapt. En dan begonnen de executies. In de beginperiode nog met pistolen/geweren, maar toen de kogels te duur werden, werden er andere middelen ingezet: bijlen, machetes, bamboestokken, noem maar op. Dit alles gebeurde onder TL-balken die brandden door luidpruttelende generators en zeer harde propaganda muziek zodat het gillen werd overstemd. En dan werden de lijken gedumpt in massagraven. Soms waren mensen nog niet helemaal dood en daarom, en om de stank tegen te gaan, werden er chemicaliën overheen gegooid. Er zijn hier ruim 20.000 mensen om het leven gekomen. Door het hele land waren er gevangenissen en massagraven. Dit is 'alleen' de bekendste. Het is een heel serene, rustige plek. Vroeger was het een Chinese begraafplaats. De Khmer Rouge maakte geen onderscheid tussen mannen, vrouwen of kinderen. Iedereen moest er aan geloven.... Baby's werden opgepakt bij hun benen en werden met hun hoofd tegen de 'Killing Tree' gesmakt en vlak daarnaast in het massagraf naast hun moeder gesmeten. Het grootste massagraf hier bevatte 450 mensen. Deze zijn na de val van het bewind allemaal opgegraven en worden nu geëerd in de stupa. Zeer indrukwekkend allemaal.
Tijdens het regenseizoen wordt het stof weggespoeld en komen botten en kledingstukken tevoorschijn. Medewerkers verzamelen deze en stellen ze tentoon. Alles om iedereen ervan te overtuigen dat dit nooit meer zou mogen gebeuren! Tijdens het bewind zijn 3 van de 8 miljoen inwoners om het leven gekomen! Alles omdat Pol Pot een nieuwe communistische staat wilde stichten. In drie dagen tijd werd iedereen verdreven uit de steden en te werk gesteld op het land. Van voor zonsopgang tot laat in de avond moesten mensen keihard werken. Velen stierven aan moeheid en ondervoeding. Niet werken was er niet bij. Je moest tot je er letterlijk bij neerviel. Tot vorig jaar nog is een aantal hoge leden van het bewind terechtgesteld voor deze gruweldaden. Een kleine pleister op een hele grote wond.

Hierna laat ik me naar de riverside brengen. Ik wil even ontspannen en bijkomen van de dag en doe dat bij hetzelfde restaurant als gisteren. Leuk als je mensen herkent en zij jou ook! Het was vandaag weer flink warm en vochtig. M'n nieuwe thermometer gaf 31 graden aan. Gelukkig brak de zon vanmiddag door, dat maakte het een stuk minder drukkend. Ik eet een pizza, drink een colaatje en besluit naar het hotel te lopen voordat het donker is. Gelukt! Ik ga straks eerst alles, letterlijk en figuurlijk, van me af douchen.

Morgen ga ik om 7 uur ontbijten en word ik als het goed is tussen 7.45-8.15 uur gehaald door het busbedrijf. Om 8.30 uur vertrekt de bus naar Siem Reap. Om 17 uur morgen is de introductie door de Nederlandse vrijwilligerscoordinator Mirte. Daarna gaan we met de andere vrijwilligers uit eten en dan zondag gaan we met de bus naar Battambang. Een rit van circa vier uur. Daar worden we waarschijnlijk opgehaald door de projectleiders: de Amerikaanse Dustin en de Cambodjaanse Mr. Onion. En dan maandag waarschijnlijk de eerste schooldag. Spannend. Ik heb er zin in en ben erg benieuwd naar wat de komende dagen gaan brengen!

  • 02 November 2012 - 14:28

    Elles:

    Indrukwekkend allemaal hoor. Ik ben in Vietnam geweest wat ook erg indrukwekkend was. Ik hoop dat een douche genoeg is om alles van je af te spoelen. Of eigenlijk hoop ik van niet want deze beelden mogen we nooit vergeten zodat ons dit nooit meer kan overkomen. Maken we ons nu druk over hogere ziektekostenpremies.................

    Geniet ervan en op naar je nieuwe avontuur. Zo te horen waren deze 2 extra dagen goed besteed.

    Groetjes Elles

  • 02 November 2012 - 15:00

    Nanon Boulanger:

    Leuk Yolan, kan ik een beetje meebeleven !
    Succes en geniet van alle indrukken en ervaringen.

    gr. Nanon

  • 02 November 2012 - 18:50

    Marianne:

    Wat een heftig verhaal Yo. Ik ben er stil van.
    Liefs, Marianne

  • 02 November 2012 - 23:36

    Ronald:

    Hoi Yolanda als ik het allemaal zo lees wat ontzettend boeiend is heb je in die 2 dagen al veel gezien.,en wij geleerd.Ik hoop dat je veel plezier zal beleven met je schooltje ze krijgen in ieder geval een goede juf.
    Geniet ervan dan doen wij het ook
    groetjes Ronald

  • 03 November 2012 - 15:00

    Saskia:

    Hi yo, fijn dat de eerste paar dagen goed zijn verlopen. Deze dag was wel heel indurkwekkend, die zal in edachten nog wel eens terugkomen...
    Ik ben beneieuwd naar de rest van je reis, en ik denk ook dat je een hele goeie juf bent!
    Groetjes uit een regenachtig Nl, Saskia

  • 04 November 2012 - 19:54

    José De Vries:

    Hallo Yolanda, ik heb zojuist beide verslagen gelezen... Jeetje ik ben aardig onder de indruk en zelfs stil ervan. Ik neem ook mijn petje voor je af dat je een maand lang vrijwiliggerswerk gaat doen tof hoor!
    Dit zijn toch reizen die je altijd in herinnering mee zult nemen.
    Ik zal regelmatig aan de pc zitten om jouw reisverslagen te lezen, en ik ga ervanuit dat je enorm zal genieten van het lesgeven aan deze kindertjes.

    Succes en geniet van iedere dag ..:)

    groetjes José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Cambodja

Van 5 t/m 30 november ga ik vrijwilligerswerk doen in Cambodja. Ik doe dit via de Nederlandse stichting Be More die hierin samenwerkt met de Amerikaanse organisatie Global Student Outreach. Bij vrijwilligerswerk staat flexibiliteit voorop. Zoals het er nu naar uitziet, ga ik Engelse les geven op een schooltje op het platteland. Het dorp Kampoung Schlong ligt idyllisch tussen de rijstvelden en is een half uurtje rijden vanuit Battambang, de tweede grootste stad van Cambodja en de plaats waar ik verblijf. Via Be More gaan er nog drie Nederlandse vrouwen mee: Irma, Monique en Puck. De eerste twee heb ik ontmoet op een voorbereidingsdag van Be More in Nijmegen, Puck ontmoet ik in Cambodja.

Voordat ik vrijwilligerswerk ga doen, ga ik de hoofdstad van Cambodja, Phnom Penh, bezoeken. Dit doe ik alleen en dat vind ik best een beetje spannend.

Je kunt mijn reisverhalen volgen via deze website. Als je een e-mail wilt ontvangen als ik een bericht heb geplaatst, kun je je abonneren door op "Meld je aan voor de mailinglijst" te klikken.
Een tip voor als je een Facebook-profiel hebt: Global Student Outreach plaatst regelmatig leuke berichten met foto's van vrijwilligers.

Uit ervaring weet ik dat het leuk is iets van 'thuis' te horen als je in het buitenland zit, dus schroom niet om een berichtje voor me achter te laten! :)

Wil je meer lezen of alvast foto's kijken?

http://www.be-more.nl/vrijwilligerswerk/bestemmingen/kampoung-schlong

http://www.globalstudentoutreach.org/

Recente Reisverslagen:

26 November 2012

Naar Arai village

13 November 2012

De eerste lesdagen

07 November 2012

Siem Reap en Battambang

02 November 2012

Tweede dag Phnom Penh

01 November 2012

Eerste dag Phnom Penh
Yolanda

Actief sinds 30 Sept. 2012
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 4372

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2012 - 02 December 2012

Cambodja

Landen bezocht: